Privacyverklaring Reis van het leven

Inleiding

Bij Reis van het leven respecteren we uw privacy. We gaan daarom voorzichtig om met uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leggen we uit hoe wij uw gegevens verwerken. Ook leggen we uit waarvoor we uw gegevens gebruiken.

Reis van het leven is verantwoordelijk voor een juiste verwerking van uw persoonsgegevens. Dit doen we volgens de toepasselijke wet- en regelgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

Persoonsgegevens die wij verwerken

Wij verwerken verschillende soorten persoonsgegevens. De belangrijkste gegevens die we verwerken, zijn:

Contactgegevens: zoals naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer;
Medische gegevens:, zoals medische geschiedenis, diagnose en behandelingsinformatie;
Gegevens over uw afspraken;
Betalingsgegevens, zoals bankrekeningnummer en factuurgegevens;
Technologische gegevens: uw bezoek aan onze website en onlinediensten, IP-adres en cookies;

 

Waarom verwerken we uw gegevens?

Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom wij uw persoonsgegevens verwerken. U leest de redenen hieronder:

 

1. Verlenen van Natuurgeneeskundige, holistische Therapie & counseling diensten

De belangrijkste reden voor het verzamelen van uw persoonsgegevens is om u natuurgeneeskundige, holistische therapie & counseling zorg te kunnen geven. Dit betekent dat we behandelingsnotities bijhouden. Maar ook het beoordelen van uw vooruitgang en het aanpassen van uw behandelplan. We wisselen ook uw gegevens uit met andere zorgverleners, zoals uw huisarts. We gebruiken uw medische gegevens om uw gezondheid in beeld te krijgen. Zo kunnen we de beste behandeling voor u bepalen.

 

2. Facturering en betaling

Wij gebruiken uw contactgegevens en betalingsgegevens om facturen te versturen. Zo ontvangen wij de betaling voor de door ons geleverde zorg. Wij sturen de factuur direct naar u. In dat geval betaalt u ons, en kunt u de factuur declareren bij uw verzekeraar. Soms betaalt een werkgever en die ontvangt de factuur van ons.

3. Communicatie

We gebruiken uw contactgegevens wanneer we contact met u willen opnemen. Bijvoorbeeld over uw afspraken, behandeling of andere belangrijke informatie. Via uw contactgegevens kunnen we ook feedback aan u vragen om onze diensten te verbeteren. Heeft u een klacht of opmerking ingediend? Dan gebruiken we uw gegevens om contact op te nemen.

 

6. Wet- en regelgevingsvereisten

We zijn verplicht om bepaalde persoonsgegevens bij te houden en door te geven. Bijvoorbeeld aan zorgverzekeraars, overheidsinstanties en toezichthouders. Zo voldoen we aan de wettelijke vereisten. Ook kunnen we zo de kwaliteit en veiligheid van onze diensten waarborgen.

 

7. Voor een audit

Eén keer in de vijf jaar wordt er in onze praktijk een kwaliteitscontrole uitgevoerd. Deze controle wordt door externe en onafhankelijke auditeurs uitgevoerd. De auditeurs hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Soms moeten deze auditeurs dossiers inzien om hun controle te kunnen doen. De auditeurs mogen uw dossier alleen inzien als u daar toestemming voor heeft gegeven. Zonder deze toestemming mogen de auditeurs alleen een dossier zonder naam inzien. In zo’n dossier zijn alle persoonlijke gegevens eruit gehaald.

 

Bewaringstermijn van gegevens

We bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is De bewaartijd kan wel verschillen: het hangt af van waarom uw gegevens verwerkt zijn. Ook hangt het af van de toepasselijke wettelijke vereisten. We zijn bijvoorbeeld wettelijk verplicht vanuit de WGBO om medische dossiers voor 20 jaar te bewaren.

 

Beveiliging van persoonsgegevens

Wij nemen de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en gebruiken passende technische en organisatorische maatregelen om ongeoorloofde toegang, onrechtmatige openbaarmaking of vernietiging ervan te voorkomen. Dit omvat versleuteling van gevoelige gegevens, beveiligde gegevensoverdracht en toegangsbeheer voor ons systeem (MijnDiad).

 


Uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens

U heeft verschillende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens die wij verwerken:

Het recht om inzage of afschrift te krijgen tot de persoonsgegevens die wij van u verwerken;
Het recht om onjuiste of onvolledige gegevens te laten corrigeren of bijwerken;
Het recht om uw gegevens te laten wissen onder bepaalde omstandigheden;
Het recht om de verwerking van uw gegevens in bepaalde gevallen te beperken;
Het recht om uw gegevens, onder bepaalde voorwaarden, over te dragen aan een andere organisatie;
Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens voor bepaalde doeleinden;
Het recht om in te stemmen met de verwerking van uw gegevens voor specifieke doeleinden.

Dat noemen we toestemming.

Kinderen jonger dan 16 jaar kunnen zelf geen geldige toestemming geven voor het verwerken van hun gegevens. Toestemming is alleen geldig als een van de ouders of verzorgers van een kind toestemming geeft.

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen over onze privacyverklaring, of over hoe wij uw persoonsgegevens verwerken? Dan kunt u contact met ons opnemen via onderstaande gegevens. We zullen uw vragen graag beantwoorden.

Bent u het niet eens met hoe wij uw gegevens verwerken, en komen wij er samen niet uit? Dan kunt u een privacy klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens:

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/een-tip-of-klacht-indienen-bij-de-ap

 

Telefoonnummer: 06 55 858 731
E-mailadres: petra@reisvanhetleven.nl

Wijzigingen in deze privacyverklaring

Wij behouden ons het recht voor om deze privacyverklaring te wijzigen om te voldoen aan veranderende wettelijke vereisten of om onze praktijk bij te werken. We zullen u op de hoogte stellen van belangrijke wijzigingen via onze website.

Deze privacyverklaring is opgesteld op 19 november 2024