burnout-2158500_1920.jpg

Holistische aanpak bij een Burn-out

Balans is het sleutelwoord ter preventie van burn out. Onderzoeksinstituut TNO heeft geconcludeerd dat er steeds meer werknemers met burnout klachten kampen en zien als oplossing verlaging van werkdruk. De oplossing lijkt echter op een ander vlak te liggen. In onze dagelijkse praktijk leren we, maar ook uit eigen ervaring weet ik, dat van louter hard en veel werken niemand ziek wordt. Je wordt echter wel ziek wanneer de balans verstoord raakt. Het is daarom een hele kunst om die balans te houden en te vinden en daarbij hoort goed zorgen voor jezelf: gezond eten en drinken, voldoende en met plezier bewegen, voldoende slapen en ontspanning en last but not least je realiseren welke zaken voor jou echt belangrijk zijn.
 
Het vraagt een brede aanpak bij het begeleiden van mijn clienten met burn-out klachten, op effectieve wijze wordt het herstel proces en een re-integratie pad vanuit herstel naar balans en zelfinzicht in gang gezet. Op opbouwende wijze wordt je geleerd hoe je vanuit een periode van langdurige stress met veel verlies van energie waar je uiteindelijke alle energie hebt verloren.. De weg naar herstel is opgebouwd in verschillende stappen waarbij de tijd voor herstellen van de burn-out verassend anders is dan je zou verwachten. Want we gaan er vanuit dat je mogelijk nooit tot jouw 'oude' versie zult herstellen maar dat je juist een heel mooi cadeau hebt gekregen. Namelijk een kans om letterlijk en figuurlijk bij JeZelf te kunnen komen. Door vanuit deze invalshoek acceptatie aan te gaan met je situatie heb je een nieuwe basis van waaruit je weer verder kunt vanuit de positie “op de handrem” waar jouw eigen lijf je heeft geplaatst. Jouw burn-out zou eigenlijk een pas op de plaats en periode van bezinning kunnen zijn…

Een zoektocht naar het vinden van balans in inspanning en ontspanning zal inzichtelijk maken waar de knelpunten zitten waardoor deze situatie heeft kunnen ontstaan. Er worden tips en adviezen gedeeld zoals lichaamsoefeningen, tijdsafbakening, wandelen, dagritme op maat maken, niet slapen overdag, en niet te heftige prikkels vlak voor het slapen, het belang van regelmaat sociale contacten, sporten en eigen balans hierin leren te bewaken.

Het bewust maken van contact met je eigen lichaam en hart zal bijdragen om meer over je eigen lichaam te ontdekken en hier contact mee te leren maken door een aantal oefeningen waarbij aanraking en gevoelens en emoties toe te laten. Ook een methode met het levenswiel wordt aangewend. En de stofwisseling komt uitvoerig aan de orde omdat de leveranciers van energie brandstof (suikers- bloedsuikerspiegel) een belangrijke rol spelen, juist hier is balans van groot belang omdat een verstoorde energie huishouding ook aangepakt dient te worden en hier ook weer het belang van regelmaat en goede voeding duidelijk onderstreept !

Het krijgen van steun van de omgeving en relaties is ook van groot belang door in kaart te brengen wie waar staat tot de persoon met burn-out en wat bij kan dragen en wat juist niet, helpt JE enorm om de juiste behoefte aan steun te detecteren en te vervullen. Door op deze manier je eigen netwerk in kaart te brengen krijg je ook een inzicht in wie er iets toe doen en wie de energie nemers en gevers zijn.. een opruimactie kan vaak geen kwaad????het maken van een genogram is ook een beproefd onderdeel om naar inzicht te komen. Door kritisch naar jezelf te leren kijken en van jezelf te houden zoals je bent.

Energetische bescherming om jezelf te leren afsluiten en zo niet alles binnen laten komen en affirmaties worden aangereikt om positieve kracht bij te zetten. Een veelvoud van technieken welke het herstel kunnen bevorderen zullen bij deze holistische aanpak steeds ingezet worden.

De re-integratie (arbeids -belasting)zal ook in opgaande lijn plaats vinden waarbij je al snel weer stap voor stap aan de slag gaat, want helemaal stil gaan zitten zal niet bijdragen tot vlot herstel. Een poosje na volledige hervatting van de werkzaamheden zal een evaluatie volgen en heel belangrijk voor de toekomstige valkuilen… een preventieplan met gebruik van rode vlaggen waarin je eerder zult herkennen wanneer de balans er niet is.. zo af en toe kijken naar dit plan en wat er van geworden is zal helpen om jezelf te behoeden voor terugval.

Spreekt deze aanpak je aan ? aarzel dan niet om een vrijblijvend gesprek met mij te plannen..



Home > Begeleiding > Burn-out